Resum d’activitats

Un resum general de totes les activitats realitzades durant aquests set anys així ho vol demostrar:

En relació a altres agents i centres culturals locals i comarcals

Durant aquests set anys Can Xalant ha establert relacions fluides de col·laboració amb artistes i associacions i amb centres culturals locals i comarcals. En alguns casos la col·laboració s’ha donat en forma de coproducció -amb ACM (Jornades Beckett 101, projecte Going Public 06, Rieres i Rambles)-, en l’organització i presentació de projectes i events –amb Tecnocampus (Diada de Sant Jordi 06), amb TCM Audiovisual (esmorzars TCM 2008, 2009 i 2010), amb l’Associació d’Artistes Urbans del Maresme (Portes Obertes 06 i 07), bloggers mataronins (Dia d’Internet 06 i 07), amb Comafosca, Centre d’Art d’Alella (Rieres i Rambles), Perecoll, Jordi Cuyàs, Josep M. Calleja, Mònica Vilert, Rosa Codina-Esteve (Lectura del mes, 2008), Lluís Josep Comeron (conferència), Associació Mapasonor, Joan Soler&Balcells, Matik, Martí Anson, Jordi Carrión (Seminari Art i Memòria, Google Revolution)-, Lupe Pérez (curs de cinema de la realitat), Octavi Comeron (Jornada La fábrica transparent), Associació Tecnonucleo (taller Circuit Bending, taller Acoustic Laptops, col·laboracions en la Jornada de Portes Obertes), Elisabet Mas (Taller d’Iniciació a la Direcció Cinematogràfica Digital Casal Jove d’Estiu de Cinema, Curs intensiu Oficis del Cinema), en la cessió dels recursos audiovisuals de Can Xalant –Àngela Guerrero (Llegat d’un pintor, Fundacions d’art), Josep Rodri (Violències, Lacrima), Art Trànsit Dansa (Les dones i Shakespeare), els nou nous (09 09 09), Col·legi Públic Francesc Macià d’Òrrius (vídeo de 25 anys de l’escola), Clack Produccions (les Santes 15)-, Associació CAPS.A. (CAPS.A. 11 a la presó) en la cessió d’espai per desenvolupar les seves activitats –Associació Alterarte, Centre de Formació i Prevenció (2006-2012), Grup de Grallers de l’Associació de Veïns del Pla d’en Boet (2011-2012)- o amb la presentació del projecte Can Xalant a associacions i agents culturals (Centre de Formació i Prevenció de Premià, Fundació Hospital de Mataró, Can Manyé d’Alella).

 

En relació amb la ciutat

Un dels objectius de Can Xalant ha estat la potenciació de la  relació amb el context social de la ciutat, tant pel que fa a possibles usuaris com en ser l’objecte d’investigació i intervenció en les diferents estratègies de treball del centre. És per això que s’ha tingut cura en la relació del centre amb els col·lectius socials de la ciutat, associacions de veïns, associacions d’immigrants, animadors culturals, mediadors, centres cívics, etc. Durant aquests quatre anys s’han vinculat diferents projectes al territori –com en el cas dels intercanvis internacionals i els projectes d’Idensitat en els que es demana que el projecte a realitzar a Can Xalant estigui relacionat amb el barri o amb la ciutat. Així han col·laborat amb Can Xalant l’Associació de Veïns del Pla d’en Boet (We Can Xalant, vídeo d’Itziar Zorita per la Sala d’Art Jove de la Generalitat, presentació al barri de CX-R unitat mòbil, projecte de Claudia del Fierro per a Redesearte Paz), el Centre Obert de Pla d’en Boet (We Can Xalant), la Vocalia de Dones de l’A. de Veïns del Pla d’en Boet (Taller Muertes Chiquitas de Mireia Sallarès), Cetemsa (Models de prototips plegables, projecte de Cecilia Font), la Unió de Pagesos (Rieres i Rambles), l’Associació Cultural Gitana de Mataró i el Maresme (projecte de Claudia del Fierro), l’Arca del Maresme (We Can Xalant), l’Institut Pla d’en Boet (projecte Propera per a Idensitat 07), el grup de hip-hop Paramon Crew (CX-R unitat mòbil), l’Aula de Teatre (projecte de Claudia del Fierro) o el Centre Social La Fibra (Rieres i Rambles).També, durant el 2009, es va convocar la Beca Mataró per produir projectes artístics relacionats amb la ciutat, que van guanyar ex-aequo el projecte Welcome to Mataró de Raül Roncero i Ombres d’ahir de J.M. Calleja i Francesc Pàez, en la convocatòria de 2010 el projecte Joaquimanson de Martí Anson. El 2011 el projecte Topografia de la Tipografia a Mataró, realitzat per Pere Fradera i el 2012 el projecte Mataró. Arquitectura de referència de Josep Muñoz i Pérez i Manel Recio i Torres.

Hem desenvolupat projectes pedagògics com visites guiades a Can Xalant –Batxillerat Artístic de l’Escola Santa Anna, Institut Thos i Codina, Batxillerat Artístic de l’Institut Alexandre Satorras– i també s’han organitzat alguns tallers per a estudiants –com el taller de vídeo per al Grup de Joves Intercultural organitzat per ACSUR, o el taller per a estudiants de batxillerat artístic de Mataró amb l’artista Marcel·lí Antunez– i anualment ens visita el Batxillerat Artístic de l’Escola Santa Anna. També ens ha visitat el Taller, escola d’art dedicada als infants i adolescents.

Can Xalant va establir un conveni amb l’Escola Universitària de Mataró, per tal que alumnes del Graduat en Mitjans Audiovisuals puguin realitzar les seves pràctiques audiovisuals a Can Xalant (Aran Romero, 2008; Neus Martínez, 2009)

 

En relació amb les polítiques municipals

Durant aquests set anys Can Xalant ha col·laborat habitualment en activitats generades per l’Institut Municipal d’Acció Cultural, ja sigui produïnt algunes peces que formen part d’una exposició o projecte –Cova Macías per a Ca l’Arenas, Empelts Socials 06-07, Intensities, Zona Intrusa 07-08-09-10-11-12, per a les Sales Municipals de Can Palauet i Espai F-, ja sigui organitzant activitats complementàries a exposicions organitzades per l’IMAC –les jornades Travelling de l’exposició Roda el món. El viatge de Ca l’Arenas i les jornades Art i Memòria de l’exposició El camp de la Bota de Francesc Abad al Museu de Mataró i els workshops La primera impressió de Joan Morey, Textualitats i Runa de Salvador Juanpere, Producció dels projectes artístics de laPinta i Fotografia digital en els processos artístics de Daniel Caño, complementaris a la Mostra d’Art Jove 2006, 2007, 2008 i 2009 respectivament-, o participant en la Mostra de Cinema –Jornades sobre Art i Cinema, presentació del projecte Mapasonor, presentació d’Hamaca, distribuidora de vídeoart i media art, acollint en residència alguns artistes presents en exposicions organitzades per l’IMAC –Tomas Ruiz-Rivas, Cristina Lucas).

Alhora des d’abril de 2009 Can Xalant disposa d’un espai a les Sales Municipals de Can Palauet –l’Espai Can Xalant, cedit per l’IMAC com a punt de difusió de les activitats del centre.

També s’han mantingut relació amb centres i estaments municipals (Centre d’Informació i Recursos per a les Dones, Servei de Nova Ciutadania, IME, Regidoria de Joventut, Servei de Manteniment) per donar suport als projectes desenvolupats pels artistes en residència a Can Xalant.

 

En relació a Barcelona

Durant aquest temps Can Xalant ha mantingut diferents tipus de relació amb centres d’exhibició i de producció de cultura contemporània de Barcelona. S’han establert convenis de producció de projectes –la Beca de producció i exposició d’un projecte de vídeo juntament amb la Fundació Suñol (2008 – 2012) i la Beca de producció i exposició d’un projecte de vídeo amb la Fundació ArtAids (2009), o la producció d’alguns dels projectes de la Sala d’Art Jove de la Generalitat de Catalunya (2008 – 2012). També s’ha participat en la programació de loop en totes les edicions des de 2006 en diversos centres com la Virreina, la Fundació Suñol o l’Escola Massana, s’ha col·laborat amb KRTU –organitzant les Jornades Visible/ Invisible-, amb el Centre d’Art Santa Mònica –en el projecte Hempreslaradio!-, amb el CCCB –acollint en residència a René Francisco, participant de l’exposició Post-it city, ciutats ocasionals, i acollint en residència a Edgar Clement, artista de l’exposició El (d)efecto barroco. Políticas de la imagen hispana-, amb Casa Amèrica Catalunya – acollint en residència a Nelson Garrido, participant de l’exposició Liberando al Libertador, amb La Capella (ICUB) organitzant conjuntament l’exposició Centri/Fugacions sobre els intercanvis entre can Xalant i el centre Platform Garanti d’Istanbul-, amb la Fundació Tàpies organitzant conjuntament el taller Els límits del llenguatge d’Imogen Stidworthy i per la presentació del projecte Going Public, amb l’Institut Europeu de la Mediterrània, col·laborant en l’organtizació del seminari Art i Mobilització a la Mediterrània. Han col·laborat amb Can Xalant diversos col·lectius com la Fundició, Experimentem amb l’art, Ultrasònica, Sitesize o YProductions en relació a diferents produccions, cursos i presentacions.

Durant aquests set anys hem establert col·laboracions amb Carpetes Obertes del PEI del Macba i Carpetes Obertes de la Facultat de Belles Arts de Barcelona, i amb diferents Màsters Universitaris –Màster en Estudis Avançats d’Història de l’Art de la UB, Màster d’Espai Expositiu d’Elisava, Màster de Gestió Cultural de la UB, Màster en Gestió d’Empreses i Institucions Culturals de la UB, Màster en Produccions Artístiques i Recerca de la UB-, i des de 2007 tenim un conveni amb el Màster d’Estudis Avançats d’Història de l’Art per tal de que un dels seus estudiants realitzi les pràctiques a Can Xalant.

 

En relació a la xarxa de centres

Can Xalant va ser el primer centre de la Xarxa de Centres de Producció i creació impulsat per la Generalitat i, com a tal, una de les primeres activitats que es va programar va ser una jornada de reflexió i debat sobre els Centres de Creació i Producció d’Art Contemporani de Catalunya per donar a conèixer Can Xalant, els altres centres de producció i els nous centres d’art i creació impulsats des del Departament de Cultura –Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers, Centre de Creació de Vic, Centre d’Art de Girona, Hangar, Catalunya Laboratori, Centre de Creació de Tarragona i la nau Côclea de Camallera–. també des de Can Xalant es va impulsar la constitució d’una xarxa territorial de centres de producció; aíxí a l’octubre de 2006 es van reunir a Can Xalant els responsables dels espais i projectes que constituiren Xarxaprod, formada a dia d’avui per 26 centres de producció i/o exposició d’arts visuals de tot catalunya i que treba- llen conjuntament per tal de fer més efectius la difusió i el coneixement dels diferents espais i centres de la xarxa.

Durant aquests anys de funcionament, can Xalant ha realitzat col·laboracions amb diferents centres i projectes del territori nacional. Així, des de 2006 can Xalant participa a Idensitat, de manera que una de les produccions de cada convocatòria es realitza a Mataró –Propera de Mónika Bálint i Katalin Soós (2007), El revés de la trama de Rogelio López Cuenca (2009) Càmping Caravaning Arquitecturing de Miquel Oller i Sofia Mataix (2011); s’ha col·laborat amb l’Escola Superior de Disseny ESDi de Sabadell –Mostra d’art electrònic i disseny digital 2008-, amb Processos oberts de Terrassa, Museu Abelló de Mollet, el Bòlit, Centre d’Art i Natura de Farrera, Fundació Palau i Fabre de Caldetes –taller Desaparicions, organitzat per Sitesize, postproducció de vídeo i multimèdia- amb ACVic –exposició Ceci n’est pas un voiture-i amb associacions i Xarxes del territori, com l’Associació d’Artistes Visuals de Catalunya –jornades codi de Bones Pràctiques i cessió d’espai de treball-, l’Associació de Crítics d’Art de Catalunya -amb qui tenim un conveni per realitzar studio visits als artistes residents de Can Xalant-, la Xarxa Transversal –1a escola d’estiu transversal-, i la Unió de Creadors de Catalunya –cessió d’espai de treball.

 

En relació amb usuaris/públics estatals

Can Xalant ha tingut clara voluntat d’estendre el seus serveis a tots els creadors sense limitacions territorials. Encara que durant aquests set anys el gruix de les relacions establertes han estat principalment a nivell local, comarcal nacional i internacional, Can Xalant s’ha donat a conèixer a nivell estatal fent presentacions del centre i participant en jornades, seminaris i taules rodones en relació als centres de producció d’arts visuals – Espacios para la producción artística, Matadero, Madrid; Periferias, Diputació de Còrdova, Còrdova-, amb el Museu Reina Sofía de Madrid organitzant conjuntament el seminari Artefactos de Acción Directa, amb Acción Cultural Española del Ministerio de Asuntos Exteriores amb l’exposició Ceci n’est pas une voiture, i manté relacions amb centres de producció i pensament com Arteleku i Tabakalera a Donostia, laBoral a Gijón, 2 de Mayo a Móstoles o CGAC de Santiago. Al seu torn Can Xalant va formar part del projecte Activa Disonancias amb l’artista Pau Faus a partir del projecte We Can Xalant d’a77.

 

En relació a les xarxes internacionals

Una de les principals propostes de Can Xalant va ser impulsar des de l’inici el programa d’intercanvis internacionals com a forma de potenciar el treball dels creadors del país a nivell internacional i alhora conèixer i conviure amb artistes estrangers al propi centre. Durant aquests anys hem realitzat intercanvis amb el Centro Colombo Americano de Medellín (2006-2007), amb el Centre Kër Thiossane de Dakar (2008), amb el centre Platform Garanti d’Istanbul (2007- 2009), amb el centre El levante de Rosario (2008-2009), amb Base 7 de São Paulo (2008-2009), amb Matucana 100 de Santiago (2008-2009), amb el MIS de São Paulo (2009 -2012), amb el CRAC de Valparaíso (2010) i Lugar a Dudas de Cali (2010). Can Xalant també participa del projecte Redesearte Paz (format per 9 centres de Llatinoamèrica) i forma part de la Red de residencias artísticas independientes de Iberoamérica impulsada per l’AECID i col.labora amb EnCATC (Xarxa europea de centres de Formació de Gestió cultural), amb presentacions del projecte i visites a can Xalant. L’any 2009 es va iniciar una col·laboració amb l’École de Beaux Arts de Perpinyà i amb l’Haute École d’Art et Design de Ginebra per tal d’organitzar i realitzar conjuntament un workshop a can Xalant cada any; i el 2010 es va iniciar una col·laboració amb l’Oficina de Cutura de l’Ambaixada d’Espanya a Bolívia per poder oferir una estada a Can Xalant a un dels guanyadors del Premi d’art jove de la Biennal d’art de Bolívia SIART.

 

Divendres 19 d’octubre de 2012

Anuncios